Zetorien historiaa



Zetorien 25 A ja K valmistus Brno:ssa Tsekkoslovakiassa alkoi 1946 ja niitä valmistettiin vuoteen 1961 noin 158.000 kappaletta. Suomeen näitä malleja tuotiin ensin 1951 2 kpl nähtäväksi. Tuonti vapautui 1952 ja näitä malleja tuotiin noin 13.500 vuoteen 1961 mennessä. Suurin tuontimäärä osui vuodelle 1957.
Matti1
Suomen hankkima määrä oli suuri tehtaan tuotannosta. Zetor mahdollisti maatalouden koneellistumisen 1950 luvulla. Se oli edullinen ja teknisiltä ominaisuuksiltaan aikansa huippua. Siinä oli mm. hydraulinen nostolaite, tehokkaat jarrut, tasauspyörästön lukko, voiman ulosottoakseli ja siivapyörä jolla voitiin pyörittää mm. sirkkeliä ja puimakoneita.

Matti1 Traktori oli sähköistetty ja varustettu starttimoottorilla ja erittäin hyvillä valaisimilla. 25A malli oli erittäin nopeakulkuinen, yli 30km tunnissa. Vanhimmat mallit kulkivat jopa 50km tunnissa. Tämän vuoksi Zetor 25A mallia käytettiin paljon rahtiliikenteessä ja mm. maitojen kuljetukseen.

25 K malli on isompipyöräinen ja sen huippunopeus on vain 20,3km tunnissa. 25 K:n maavara on 100 mm suurempi. Matti1 Moottori on kaksisylinterinen, 4-tahtipyörrekammiodiesel.

Sylinterin halkaisija on 105mm ja iskun pituus 120mm. Sylinteritilavuus on 2,08 litraa. Tehoa on 25 hevosvoimaa kierrosluvulla 1800 r/min. Suuren sitkeyden ja tarvittaessa räjähtävän liikkeellelähdön takaa vauhtipyörä joka painaa 147 kg. Tänä päivänä zetoreita on rekisterissä noin 250kpl.

Katso Suomen Zetorit Juha Suomelan Zetor sivuilta

mouseover